در این بازار چه میگذرد؟
در ابتدا باید گفت اگزوزسازی نیز مانند شغلهایی نظیر مکانیکی، صافکاری و
حتی نقاشی خودرو، حرفهای کاملا تخصصی بوده و هر کسی از عهده تعمیر آن
برنمیآید. به گفته بازاریها یک اگزوزساز موفق حداقل باید 5سال، شاگردی
کرده باشد که بتواند به بهترین نحو تعمیر و تعویض اگزوز هر اتومبیلی را
انجام دهد.
با توجه به تفاسیر فوق، بنابراین هر اگزوزسازی قیمت مربوط به
خود را داشته و باید حسابی با جیب پر پول به این بازار مراجعه کنید. تعرفه
تعمیرات اگزوز امسال در حدود 10 درصد افزایش یافته است و هزینه نصب کلی آن
نیز تا حدود 5 درصد بالا رفته که با توجه به کیفیت کار هر تعمیرکاری این
درصدها نوسان خواهند داشت.
گفته میشود با افزایش قیمت آلیاژهای فلزی، قیمت تمام شده اجزای مختلف اگزوز نیز بالا رفته که باید قبل از آغاز نیمه دوم سال جاری، منتظر تحقق یافتن این پیشبینی بازاریان قدیمی باشیم. در مورد دستمزد نیز گفتنی است جدای از انعامی که باب شده است مشتری به کارگرها بدهد، تمامی مراکز فنی تعمیر اگزوز نرخ ثابتی نداشته و نمیتوان در این مورد با قاطعیت سخن گفت، اما همین قدر بدانید که هزینهای بین 30 تا 200 هزار تومان، تنها دستمزد، تعمیرکار اصلی بوده که این قیمت برای خودروهای چینی و در مرحله بعد خودروهای کرهای تا دو برابر نیز افزایش پیدا میکند.
مشکلات مردم در این بازار چیست؟
باید گفت که اگزوزهای خودروهای داخلی از شرکتهای بزرگ و بنامی نظیر اگزوز
خودرو خراسان، قطعهسازان میثاق، پارس اگزوز و... تأمین میشود که در وهله
اول به علت جان گرفتن صنعت داخلی و اشتغالزایی جای خوشحالی دارد و در
مرحله بعدی به دلیل افزایش هزینهها، تحریمهای بینالمللی، کاهش کیفیت
آلیاژ فلزات و ... این شرکتها مشتری ایرانی را هر از گاهی روانه اگزوزسازی
میکنند. به هر روی بنا به هر علتی تمام اجزای اگزوز ساخته شده توسط
صنایع داخلی کیفیت متوسطی داشته و اغلب آنها مشتری را مجاب میکنند که سراغ
اگزوز خارجی برود. اگزوزهای چینی و هندی اگر چه در بازار فراگیر نیستند
اما اگزوزهای اسپرت آنها امروزه در بازار فرمانروایی کرده و بازار پررونقی
را رقم زدهاند.
سوراخ شدن منبع اگزوز، پاره شدن گلویی و منجید بیشترین
خرابیهایی است که در اگزوزهای ایرانی مشاهده میشود. اگر چه بعضا میتوان
این قبیل مشکلات را با جوش، سمباده و ... بر طرف کرد اما گرفتن وقت مشتری و
روانه ساختن آن به تعمیرکارها، او را از خرید لوازم ایرانی آن هم در این
بازاری که قیمتهای آن را دود گرفته است، بازمیدارد.
در پایان این قسمت باید خاطرنشان کنیم که صنف اگزوزسازی زیر نظر صنف خدمات خودرو بوده و شما باید هر شکایتی اعم از گرانفروشی، ندادن خدمات، کیفیت پایین کار و ... را به این اتحادیه برسانید تا به آن رسیدگی شود.
منبع: عصرخودرو
انتهای پیام/